تعویض رادیاتور بخاری بدون باز کردن داشبورد

در اکثر خودروها، رادیاتور بخاری یا رادیات بخاری در داخل اتاق خودرو قرار دارد و نشتی آن به معنی وجود آب رادیاتور در کف خودرو خواهد بود. در صورتی که رادیاتور بخاری نشتی داشته باشد، عاقلانه‌ترین کار تعویض این رادیاتور می‌باشد، چرا که اگر با خال جوش یا چیزهای دیگر تعمیر شود، بعد از چند ماه یا حتی چند هفته، دوباره نشتی خواهد داشت.در این ویدیو نحوه تعویض رادیاتور بخاری به صورت کامل آموزش داده می‌شود و تنها کاری که برای تعویض آن نیاز دارید انجام دهید، خریدن یک رادیاتور بخاری جدید برای خودروی خود می‌باشد. هنگام خرید، دقت داشته باشید که رادیاتور بخاری مطابق با مدل خودرو خود را خریداری کنید.

وسایل مورد نیاز برای تعویض رادیاتور پژو 405

قبل از تعویض رادیاتور بخاری پژو 405، شما باید وسایل موردنیاز برای این روند را تهیه کنید. لیست زیر تجهیزات موردنیاز برای تعویض رادیاتور بخاری پژو 405 است که شما می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه ابزارآلات خریداری کنید:

  • آچار آلن ستاره‌ای همه شماره‌ها
  • آچار سر رینگی شماره 10
  • آچار چهارسو در 2 سایز مختلف
  • انبردست
  • دستکش محافظ
  • چسب برق
  • پیچ‌گوشتی چهارسو در 2 اندازه مختلف
  • عینک ایمنی
  • پیچ‌گوشتی دوسو بلند
  • برچسب برای علامت‌گذاری جای سوکت‌ها و پیچ‌ها

برای تعويض رادياتور بخاري 405 حوصله به خرج دهید و عجله را کنار بگذارید؛ چون ممکن است کل روند برچسب‌گذاری و بستن دوباره قطعات یک روز کامل زمان ببرد.

قبل از شروع به کار باید از خنک بودن خودرو مطمئن شوید. یک ورق کاغذ و خودکار هم داشته باشید تا توضیحات لازم را یادداشت کنید.

مراحل تعویض رادیاتور بخاری 405

در ادامه با نحوه تعویض رادیاتور بخاری پژو 405 آشنا می‌شویم.

1. در ابتدای کار باید داشبورد پژو 405 را باز کنید. برای باز کردن داشبورد باید تجهیزات مورد‌نیاز را آماده و محل باز کردن پیچ‌ها را بررسی کنید.

2. سپس بست باتری را باز کنید. این کار برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به سیستم برق خودرو و اتصال تصادفی سیم‌ها انجام می‌شود.

3. در مرحله بعد باید با کمک پیچ‌گوشتی کاور پلاستیکی اطراف ترمز دستی را باز کنید. این کار را باید به‌آرامی و با حوصله انجام دهید.

4. در این مرحله از تعویض رادیاتور بخاری 405 نوبت به باز کردن قسمت وسط خودرو می‌رسد. پیچ‌های کنسول که زیر ترمزدستی قرار دارند برای جدا کردن سردنده و کاور چرمی زیر دنده باید با پیچ‌گوشتی مناسب باز شوند.

5. سپس دنده و سردنده را تا 90 درجه بچرخانید و به طرف بالا بکشید.

6. در این مرحله نوبت به باز کردن در سیستم صوتی خودرو 405 می‌رسد. برای دسترسی به پیچ‌ها باید کاور بالای پنی در وسط داشبورد را به‌آرامی با پیچ‌گوشتی باز کنید.

7. برای باز کردن قسمت مربوط به سیستم کولر و دریچه‌ها باید 2 پیچ کوچک کناری و پیچ بزرگ وسطی را که اتصال‌دهنده قسمت‌های داشبورد است باز کنید. در ابتدا پیچ‌های کوچک و بزرگ را باز کنید.

8. در مرحله بعد باید سیم‌های رابط بخاری و دریچه‌های کولر را با دقت باز کنید. این سیم‌ها روی سوئیچ نازل بخاری و زیر کولر قرار دارند.

9. برای تعويض رادياتور بخاري و باز کردن دسته راهنما و فرمان خودرو به آچاربکس با دسته متوسط نیاز دارید. باید ابتدا کاور دسته راهنما و خود قطعه را باز کنید.

10. 5 پیچ زیر روکش که به دسته راهنما مربوط می‌شوند را بعد از فرمان، باز کنید.

11. سپس کیلومترشمار را باز کنید. از داخل قسمت موتور می‌توانید به پیچ‌های اصلی مربوط به داشبورد دسترسی پیدا کنید.

12. 2 پیچ در قسمت زیرین فیوزها را باز کنید. 2 پیچ دستگیره کاپوت ماشین هم در این مرحله باید باز شوند.

13. حالا باید 2 پیچ دیگر را باز کنید. یکی در سمت راست پای راننده قرار دارد و دیگری قرینه همین پیچ در سمت دیگر داشبورد یعنی جای کمک راننده قرار گرفته است. 2 پیچ در طرف چپ و راست در زیر داشبورد هم باید باز شوند.

نکته مهم در این مرحله بررسی تمامی سوکت‌های برق است. چک کنید که همه سوکت‌ها را جدا کرده‌اید. حالا به‌آرامی و با دقت داشبورد را به سمت عقب هل دهید.

14. اگر زیر داشبورد را بررسی کنید، متوجه جعبه سیاهی می‌شوید. رادیاتور بخاری درون این جعبه قرار دارد. این جعبه باید باز شود. 3 پیچ مربوط به قسمت موتور در کاپوت ماشین و یک پیچ زیر جعبه داخل ماشین را با پیچ‌گوشتی مناسب باز کنید.

15. حالا برای تعویض رادیاتور بخاری 405 باید آن را با احتیاط جعبه بیرون بیاورید و رادیاتور جدید را جایگزین آن کنید.

16. بعد از جایگزین کردن رادیاتور جدید، تمامی مراحل را برعکس انجام دهید و پیچ‌ها را دوباره سر جای خودشان پیچ کنید.

17. برای اطمینان از درستی کار می‌توانید با توجه به فیلمی که با موبایل خود گرفته‌اید پیش بروید. جالب است بدانید که تعویض رادیاتور پژو 405 با تعویض رادیاتور بخاری آن متفاوت است و به روشی دیگر انجام می‌شود.

هزینه تعویض رادیاتور بخاری پژو 405

در حال حاضر هزینه تعویض رادیاتور بخاری پژو 405 حدود 85 هزار تومان است. البته اگر اورینگ‌ها هم نیاز به تعویض داشته باشند، هزینه تعویض آن‌ها هم به این مبلغ اضافه خواهد شد.

درباره تعویض اورینگ بخاری 405 چه می‌دانید؟

اورینگ بخاری نوعی آب‌بندی و عایق برای جلوگیری از نشت آب رادیاتور به داخل خودرو است. اگر رادیاتور نشتی داشته باشد باید اورینگ آن عوض شود.

در صورت عدم تعمیر این قطعه، باعث عدم گردش آب در رادیاتور ماشین و کاهش آب خودرو و در نهایت آسیب به موتور آن می‌شود.

نحوه تعویض اورینگ بخاری 405 ساده است و همزمان با تعویض رادیاتور انجام می‌شود. زمانی که رادیاتور جدید را جایگزین قبلی کردیم باید اورینگ آن هم تعویض شود.